- Observació i identificació de diferents elements de l’entorn: materials, objectes, animals, plantes, paisatges.
- Observació i identificació de qualitats d’elements de l’entorn.
- Observació i identificació de fenòmens naturals: dia, nit, sol, pluja, núvols,
vent, entre d’altres, i valoració de la seva incidència en la vida quotidiana.
- Identificació de figures tridimensionals: esfera, cilindre i prisma, i planes:
triangle, quadrilàter i cercle que formen part d’elements de l’entorn.
- Observació i identificació de l’entorn social: l’escola, el carrer, el barri, el
poble o ciutat. Reconeixement de pertinença a la família, a l’escola, al grup
classe, i les relacions que s’hi estableixen.
- Identificació de festes, tradicions, històries o llegendes de l’entorn proper i
de Catalunya. Interès per participar en activitats socials i culturals i per
conèixer manifestacions pròpies de les cultures de companys i companyes
de classe.
- Identificació de diferents ocupacions i serveis que desenvolupen les
persones adultes de l’entorn.
- Ús de diferents recursos gràfics per recollir i comunicar les observacions:
dibuix, càmera fotogràfica, entre d’altres.
- Valoració de les normes que regeixen la convivència en els grups socials
establint relacions de respecte i col·laboració amb les persones de l’entorn
proper.
- Respecte pels elements de l’entorn natural i social i participació en
actuacions per a la conservació del medi.
Experimentació i interpretació
- Observació i reconeixement de semblances i diferències en organismes,
objectes i materials: color, grandària, mida, plasticitat, utilitat, sensacions, i altres propietats.
- Experimentació d’accions que provoquen canvis en objectes i materials, fent anticipacions i comparant els resultats.
- Ús d’instruments d’observació directa i indirecta per a la realització
d’exploracions i d’experiències, tan analògics com digitals: lupes, balances i
sensors per a la recollida i posterior anàlisi de dades. Iniciació en l’ús de les
tecnologies de la informació i de la comunicació.
- Realització de mesures d’objectes manipulables per conèixer les seves
característiques i comparar-los. Ús d’estratègies de mesura de longitud,
capacitat, massa, temps, temperatura, fent estimacions i prediccions i
utilitzant unitats no convencionals.
- Observació de característiques i comportaments d’alguns animals i plantes
en contextos diversos: com són, com s’alimenten, on viuen, com es
relacionen.
- Reconeixement dels canvis que es produeixen en animals i plantes en el
decurs del seu desenvolupament, interpretant les primeres nocions d’ésser
viu i cicle.
- Curiositat i iniciativa per la descoberta, per fer-se preguntes, cercar
informació de diferents fonts, compartir-la amb els companys i companyes
de classe, i organitzar-la en els diferents models.
- Verbalització dels processos i dels resultats, evocant l’experiència realitzada
i valorant les aportacions dels altres.
- Representació gràfica del procés seguit en l’experimentació i de la
interpretació dels resultats.
- Reconeixement i interpretació de diferents rols observables en entorns
propers i quotidians.
- Interès per col·laborar en la preparació d’activitats de descoberta.
Raonament i representació
relacions qualitatives i quantitatives, per reconèixer patrons, verbalitzar
regularitats, i fer anticipacions.
- Construcció de la noció de quantitat i inici de la seva representació.
- Reconeixement i representació de nombres en situacions diverses adonantse que són presents en situacions quotidianes i per què s’utilitzen, com quantitat, identificació, ordre i situació.
- Reconeixement de seqüències i ordenació temporal de fets i activitats de la
vida quotidiana. Identificació de sèries i predicció de la seva continuïtat.
- Aplicació d’estratègies de càlcul per afegir, treure, repartir i agrupar
reconeixent la modificació de les quantitats i fent estimacions de resultats.
- Situació dels objectes a l’espai reconeixent la posició que ocupen i la
distància respecte d’un punt determinat. Orientació en espais habituals de
l’habitatge, l’escola i d’entorns coneguts, fent ús de la memòria espacial.
- Ús d’estratègies per resoldre situacions que requereixin coneixements
matemàtics. Verbalització dels processos i valoració dels resultats.
- Adquisició progressiva de l'autonomia cognitiva que genera el treball basat
en l'experimentació i el raonament, amb la comprovació, el contrast i la
justificació com a forma habitual de conèixer i d'elaborar explicacions.
- Identificació d’alguns canvis en la vida quotidiana i els costums en el pas del temps i en situacions properes.
- Identificació de canvis que es produeixen a l’entorn i en el temps, establint
relacions causa-efecte.
- Ús del dibuix com a mitjà de representació: observació de la realitat,
processos, canvis.
- Elaboració i interpretació de representacions gràfiques senzilles sobre
dades de la vida quotidiana.
- Identificació d’informacions proporcionades pels diferents mitjans de
comunicació, i expressió de la pròpia opinió.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada