Autoconeixement i gestió de les emocions
- Exploració i reconeixement de característiques bàsiques del propi cos:
parts, canvis físics, creixement, necessitats bàsiques. Integració de les
descobertes en un esquema i una imatge corporals de bases sòlides i
flexibles.
- Exploració i reconeixement de les pròpies possibilitats a través del cos:
sensorials i perceptives, motrius, afectives i relacionals, expressives i
cognoscitives.
- Acceptació positiva de les pròpies característiques, tant capacitats com
limitacions personals.
- Actitud optimista, esforç i iniciativa per anar resolent situacions de
dificultat: físiques, emocionals, relacionals i intel·lectuals; comptant amb
l’ajut de les persones adultes o els iguals, si cal. Iniciació a la
Identificació de les emocions bàsiques: amor, alegria, tristesa, enuig i
por) a partir de les pròpies vivències. Associació amb causes i
conseqüències.
- Expressió de les pròpies emocions a través dels diferents llenguatges:
corporal, plàstic, musical i verbal. Adquisició progressiva del vocabulari
referit a les emocions.
- Confiança i seguretat en els propis progressos. Autoregulació
progressiva d’emocions per aconseguir un creixement personal i
relacional satisfactori.
Joc i moviment
- Gust i valoració pel joc i l’exploració sensorial com a mitjà de gaudi
personal i de relació amb si mateix, amb els altres i amb els objectes.
- Exploració de moviments en relació a un mateix, als altres, als objectes, i
a la situació espacio-temporal, avançant en les possibilitats expressives
del propi cos.
- Expressió, a partir de l’activitat espontània, de la vida afectiva i
relacional mitjançant el llenguatge corporal.
- Domini progressiu de les habilitats motrius bàsiques: coordinació, to
muscular, equilibri, postures diverses i respiració.
- Organització progressiva de la lateralitat.
- Experimentació i interpretació de sensacions i significats referits a
l’espai: dintre-fora, davant-darrere, segur-perillós, entre d’altres, i al
temps: ritme, ordre, durada, simultaneïtat, espera.
- Creixement personal en el desenvolupament de jocs diversos: de
maternatge, de contrastos, exploratoris, sensoriomotors, simbòlics.
- Comprensió i valoració progressiva de la necessitat de normes en
alguns jocs.
- Prudència davant algunes situacions de risc o de perill. Relacions afectives i comunicatives
- Exploració, acceptació, respecte, i valoració positiva dels trets característics dels altres, sense prejudicis ni estereotips que dificulten la
convivència.
- Interès i confiança per apropar-se afectivament a les emocions de les
altres persones. Percepció de les necessitats i desig dels altres, i
progressiva actitud d’ajut i de col·laboració.
- Sentiment de pertànyer al grup i compromís de participació en projectes
compartits.
- Reflexió sobre les relacions que s’estableixen en els grups i participació
en la concreció de normes per afavorir la convivència.
- Disposició a la resolució de conflictes mitjançant el diàleg, a l’assumpció
de responsabilitats i a la flexibilització d’actituds personals per trobar
punts d’encontre amb els altres i arribar a acords.
Autonomia personal i relacional
- Autoregulació progressiva d’hàbits d’autonomia referits a la pròpia cura:
higiene, descans, alimentació, seguretat.
- Aplicació d’hàbits d’autonomia en la vida escolar, mostrant iniciativa i
esforç per trobar personalment solucions a situacions i dificultats
superables, sabent demanar ajut quan faci falta i acceptant l’ajuda quan
es requereixi.
- Exercitació progressiva d’hàbits que afavoreixin la relació amb els altres:
cura, atenció, escolta i respecte.
- Participació en la cura i manteniment dels objectes i espais col·lectius.
- Incorporació progressiva d’hàbits beneficiosos per la salut com a
benestar personal i interpersonal.
- Iniciativa per fer propostes, comunicar experiències i participar
activament en la presa de decisions.
- Desig d’autonomia i iniciativa pròpia.
- Seguretat i confiança en les pròpies possibilitats d’aprenentatge i
satisfacció pels progressos assolits.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada