dimecres, 25 de juny de 2008

DESCOBERTA DE L'ENTORN continguts

Exploració de l’entorn

  • Observació i identificació de diferents elements de l’entorn: materials, objectes, animals, plantes, paisatges.

  • Observació i identificació de qualitats d’elements de l’entorn.

  • Observació i identificació de fenòmens naturals: dia, nit, sol, pluja, núvols,
    vent, entre d’altres, i valoració de la seva incidència en la vida quotidiana.

  • Identificació de figures tridimensionals: esfera, cilindre i prisma, i planes:
    triangle, quadrilàter i cercle que formen part d’elements de l’entorn.

  • Observació i identificació de l’entorn social: l’escola, el carrer, el barri, el
    poble o ciutat. Reconeixement de pertinença a la família, a l’escola, al grup
    classe, i les relacions que s’hi estableixen.

  • Identificació de festes, tradicions, històries o llegendes de l’entorn proper i
    de Catalunya. Interès per participar en activitats socials i culturals i per
    conèixer manifestacions pròpies de les cultures de companys i companyes
    de classe.

  • Identificació de diferents ocupacions i serveis que desenvolupen les
    persones adultes de l’entorn.

  • Ús de diferents recursos gràfics per recollir i comunicar les observacions:
    dibuix, càmera fotogràfica, entre d’altres.

  • Valoració de les normes que regeixen la convivència en els grups socials
    establint relacions de respecte i col·laboració amb les persones de l’entorn
    proper.

  • Respecte pels elements de l’entorn natural i social i participació en
    actuacions per a la conservació del medi.


Experimentació i interpretació

  • Observació i reconeixement de semblances i diferències en organismes,
    objectes i materials: color, grandària, mida, plasticitat, utilitat, sensacions, i altres propietats.

  • Experimentació d’accions que provoquen canvis en objectes i materials, fent anticipacions i comparant els resultats.

  • Ús d’instruments d’observació directa i indirecta per a la realització
    d’exploracions i d’experiències, tan analògics com digitals: lupes, balances i
    sensors per a la recollida i posterior anàlisi de dades. Iniciació en l’ús de les
    tecnologies de la informació i de la comunicació.

  • Realització de mesures d’objectes manipulables per conèixer les seves
    característiques i comparar-los. Ús d’estratègies de mesura de longitud,
    capacitat, massa, temps, temperatura, fent estimacions i prediccions i
    utilitzant unitats no convencionals.

  • Observació de característiques i comportaments d’alguns animals i plantes
    en contextos diversos: com són, com s’alimenten, on viuen, com es
    relacionen.

  • Reconeixement dels canvis que es produeixen en animals i plantes en el
    decurs del seu desenvolupament, interpretant les primeres nocions d’ésser
    viu i cicle.

  • Curiositat i iniciativa per la descoberta, per fer-se preguntes, cercar
    informació de diferents fonts, compartir-la amb els companys i companyes
    de classe, i organitzar-la en els diferents models.

  • Verbalització dels processos i dels resultats, evocant l’experiència realitzada
    i valorant les aportacions dels altres.

  • Representació gràfica del procés seguit en l’experimentació i de la
    interpretació dels resultats.

  • Reconeixement i interpretació de diferents rols observables en entorns
    propers i quotidians.

  • Interès per col·laborar en la preparació d’activitats de descoberta.


Raonament i representació

  • Comparació, ordenació i classificació d’objectes i materials, establint
    relacions qualitatives i quantitatives, per reconèixer patrons, verbalitzar
    regularitats, i fer anticipacions.
    • Construcció de la noció de quantitat i inici de la seva representació.

    • Reconeixement i representació de nombres en situacions diverses adonantse que són presents en situacions quotidianes i per què s’utilitzen, com quantitat, identificació, ordre i situació.

    • Reconeixement de seqüències i ordenació temporal de fets i activitats de la
      vida quotidiana. Identificació de sèries i predicció de la seva continuïtat.

    • Aplicació d’estratègies de càlcul per afegir, treure, repartir i agrupar
      reconeixent la modificació de les quantitats i fent estimacions de resultats.

    • Situació dels objectes a l’espai reconeixent la posició que ocupen i la
      distància respecte d’un punt determinat. Orientació en espais habituals de
      l’habitatge, l’escola i d’entorns coneguts, fent ús de la memòria espacial.

    • Ús d’estratègies per resoldre situacions que requereixin coneixements
      matemàtics. Verbalització dels processos i valoració dels resultats.

    • Adquisició progressiva de l'autonomia cognitiva que genera el treball basat
      en l'experimentació i el raonament, amb la comprovació, el contrast i la
      justificació com a forma habitual de conèixer i d'elaborar explicacions.

    • Identificació d’alguns canvis en la vida quotidiana i els costums en el pas del temps i en situacions properes.

    • Identificació de canvis que es produeixen a l’entorn i en el temps, establint
      relacions causa-efecte.

    • Ús del dibuix com a mitjà de representació: observació de la realitat,
      processos, canvis.

    • Elaboració i interpretació de representacions gràfiques senzilles sobre
      dades de la vida quotidiana.

    • Identificació d’informacions proporcionades pels diferents mitjans de
      comunicació, i expressió de la pròpia opinió.