dimecres, 25 de juny del 2008

DESCOBERTA D'UN MATEIX I DELS ALTRES continguts

DESCOBERTA D’UN MATEIX I DELS ALTRES

Autoconeixement i gestió de les emocions
  • Exploració i reconeixement de característiques bàsiques del propi cos:
    parts, canvis físics, creixement, necessitats bàsiques. Integració de les
    descobertes en un esquema i una imatge corporals de bases sòlides i
    flexibles.

  • Exploració i reconeixement de les pròpies possibilitats a través del cos:
    sensorials i perceptives, motrius, afectives i relacionals, expressives i
    cognoscitives.

  • Acceptació positiva de les pròpies característiques, tant capacitats com
    limitacions personals.

  • Actitud optimista, esforç i iniciativa per anar resolent situacions de
    dificultat: físiques, emocionals, relacionals i intel·lectuals; comptant amb
    l’ajut de les persones adultes o els iguals, si cal. Iniciació a la
    Identificació de les emocions bàsiques: amor, alegria, tristesa, enuig i
    por) a partir de les pròpies vivències. Associació amb causes i
    conseqüències.

  • Expressió de les pròpies emocions a través dels diferents llenguatges:
    corporal, plàstic, musical i verbal. Adquisició progressiva del vocabulari
    referit a les emocions.

  • Confiança i seguretat en els propis progressos. Autoregulació
    progressiva d’emocions per aconseguir un creixement personal i
    relacional satisfactori.


Joc i moviment

  • Gust i valoració pel joc i l’exploració sensorial com a mitjà de gaudi
    personal i de relació amb si mateix, amb els altres i amb els objectes.

  • Exploració de moviments en relació a un mateix, als altres, als objectes, i
    a la situació espacio-temporal, avançant en les possibilitats expressives
    del propi cos.

  • Expressió, a partir de l’activitat espontània, de la vida afectiva i
    relacional mitjançant el llenguatge corporal.

  • Domini progressiu de les habilitats motrius bàsiques: coordinació, to
    muscular, equilibri, postures diverses i respiració.

  • Organització progressiva de la lateralitat.

  • Experimentació i interpretació de sensacions i significats referits a
    l’espai: dintre-fora, davant-darrere, segur-perillós, entre d’altres, i al
    temps: ritme, ordre, durada, simultaneïtat, espera.

  • Creixement personal en el desenvolupament de jocs diversos: de
    maternatge, de contrastos, exploratoris, sensoriomotors, simbòlics.

  • Comprensió i valoració progressiva de la necessitat de normes en
    alguns jocs.

  • Prudència davant algunes situacions de risc o de perill. Relacions afectives i comunicatives

  • Exploració, acceptació, respecte, i valoració positiva dels trets característics dels altres, sense prejudicis ni estereotips que dificulten la
    convivència.

  • Interès i confiança per apropar-se afectivament a les emocions de les
    altres persones. Percepció de les necessitats i desig dels altres, i
    progressiva actitud d’ajut i de col·laboració.

  • Sentiment de pertànyer al grup i compromís de participació en projectes
    compartits.

  • Reflexió sobre les relacions que s’estableixen en els grups i participació
    en la concreció de normes per afavorir la convivència.

  • Disposició a la resolució de conflictes mitjançant el diàleg, a l’assumpció
    de responsabilitats i a la flexibilització d’actituds personals per trobar
    punts d’encontre amb els altres i arribar a acords.


Autonomia personal i relacional

  • Autoregulació progressiva d’hàbits d’autonomia referits a la pròpia cura:
    higiene, descans, alimentació, seguretat.

  • Aplicació d’hàbits d’autonomia en la vida escolar, mostrant iniciativa i
    esforç per trobar personalment solucions a situacions i dificultats
    superables, sabent demanar ajut quan faci falta i acceptant l’ajuda quan
    es requereixi.

  • Exercitació progressiva d’hàbits que afavoreixin la relació amb els altres:
    cura, atenció, escolta i respecte.

  • Participació en la cura i manteniment dels objectes i espais col·lectius.

  • Incorporació progressiva d’hàbits beneficiosos per la salut com a
    benestar personal i interpersonal.

  • Iniciativa per fer propostes, comunicar experiències i participar
    activament en la presa de decisions.

  • Desig d’autonomia i iniciativa pròpia.

  • Seguretat i confiança en les pròpies possibilitats d’aprenentatge i
    satisfacció pels progressos assolits.